Under vecka 39 arbetar vi med följande:
Svenska: Nu ska eleverna börja skriva sina noveller. Detta arbete kommer att pågå under ngra veckor. Fråga gärna hur arbetet går, och be att få läsa deras utkast.
Engelska: Vi fortsätter med section 1 i böcker som handlar om brott och straff. Vi tränar även att skriva texter och grammatik.
Matematik Vi arbetar med Bråkräkning. Addition,subtraktion och multiplikation av bråk. En del elever hinner också börja med ekvationer.
Slöjd I textilslöjden håller var och en på och planerar sitt arbete. Man arbetar i egen takt beroende på vilket arbete man valt. De närmaste veckorna kommer man arbeta med skiss, plan och mönsterkontruktion. Allt arbete följs upp i loggboken i Classroom.
No Vi fortsätter mid Genetik, Bioteknik samt Genteknik. Eleverna har uppgifter att göra. Dessutom ska eleverna under veckan få se och testa ett gammalt nationellt prov, då många visar på nervositet och oro inför dessa, och detta då kan vara ett sätt att minska denna oro.
So: Eleverna ska arbeta med sina “Tal till nationen”. Vi arbetar även med hur riksdag och regering fungerar. Informationen finns i Classroom.
Teknik Eleverna har precis påbörjat sitt projekt med trådspelet. Detta kommer de att få jobba med de närmsta veckorna.
Idrott Vi arbetar med lagspel och börjar även träna inför Källbrinks-OS. Vi kommer även arbeta med att utvärdera vandringen.
Bild Vi avslutar startuppgiften “Min specialare”, där alla har fått välja ett eget motiv och egna tekniker. Syftet har varit att eleverna (för sin “nya” bildlärare) ska få möjlighet att visa något de tycker är kul att arbeta med - något som de känner sig säkra på.
Hemkunskap Vi tillagar indisk kyckling med ris. Fortsätter med arbetet flytta hemifrån och Inköpslistan för vår bostad.
Spanska
Vi arbetar med tidsformen perfekt och att berätta vad man har gjort i förfluten tid (kap. 1 i Gracias 9)
Tyska
Tema: Krimis (deckare)
Vi lyssnar på låten “Es ist alles nur geklaut”
Sjunger, översätter, svarar på frågor
Vi arbetar med ordförråd inom temat i Quizlet
Franska
Vi kommer att jobba läsning “Pause lecture” s.11 och Tistou-les pouces verts samt fortsätta jobba med “rörelseverb” i passé composé (s.15 och s.95).