Svenska 8a-e
Novelltema- läsning av noveller, diskussion kring dessa, läsförståelsefrågor och skrivövningar.
Engelska Zombie Apocalypse
Phase 2:
Discuss characters
Create a character
Wrap up phase 2
Evaluate
Phase 3:
Discuss safe houses
Describe your safe house
Wrap up phase 3
Evaluate
No
Vi avslutar arbetet om ljud med fokus på hörsel- och bullerskador. Hur kan man isolera bort ljud? Planerar, genomför och utvärderar en bullerundersökning och kommer med förslag på åtgärder.
Slöjd
Tx-slöjd; fortsätta med uppgiften 5st Fritt Broderi stygn.
Hur man brodera med symaskin?
So
8a.8b och 8c: Redovisning av kolonisationen. Du väljer att göra en muntlig eller skriftlig redovisning. Väljer du att göra den muntligt gör du det i en grupp på ca 3-4 personer för Dan. Du kan även lämna in en ljudfil. Du som skriver en text lämnar in den i Classroom. Du skall utgå från det du skrivit i din resonemangsmall om kolonisationen. Texten/ljudfilen ska vara inlämnad senast fredag 18 september. Instruktioner finns i Classroom.
8d och 8e Ni presenterar muntligt om kolonialismen i grupper om 3-4 för Erika, ni kan även få möjlighet att spela in en ljudfil eller redovisa skriftligt. Under veckan jobbar ni även med källkritiksuppgiften som ska lämnas in skriftligt individuellt.
Spanska
Erika: Vi jobbar vidare med skoltid, fritid och verbböjning. Utifrån tårtdiagrammen och schemat ni ritat upp ska ni kunna beskriva en vanlig dag. Vi prövar också att beskriva en annan person genom “día de Carlos”-materialet.
Carolina: Arbete med kapitel 2 Un día muy bueno Repetition av klockan, genomgång av skolämnen, öva på att berätta om en vanlig dag.
Julia: Mera repetition! Till på torsdag ska eleverna kunna fraser 1 ¡Bienvenidos a Gracias! på sid 73 i textboken. Lyssna igenom kapiteltexten hemma.
Tyska
Vi fortsätter att lära oss hur vi uttrycker oss i perfekt (har gjort). Vi arbetar med grupp 2 som dessutom är läxa till på torsdag. Materialet finns i Classroom.
Franska
Vi jobbar med Fenêtre ouverte s.17 och påbörjar kap1b. Uppgift att kunna olika frågeord. I Classroom finns ett UR-klipp om frågeord, som eleverna jobbar med.
Idrott
Vi tränar friidrott inför Källbrinks-OS.
MU
Halva klassen påbörjar “Hitten” i Soundtrap: de kopierar sin “en minut musik” till ett nytt projekt med formen intro, vers, refräng, vers, refräng, outro.
Halva klassen spelar låten “Smells like teen spirit” i gitarrgrupp eller keyboardgrupp (valfritt instrument).