Under vecka 10-11 arbetar vi med följande:
Svenska
Vi är i slutfasen av vårt bokprojekt, nu ska boken läsas ut. Nästa vecka (11) träffar vi Ison, och avslutar med en skriftlig examination. Information om denna finns i Itunes U.
Engelska
Vi läser sista delen av boken “Among the hidden”.
Boken i pdf-format och ljudboken finns i Google classroom om man behöver.
Matematik
Vi jobbar vidare med Algebra nu i åk 8 boken eller MA appen för de som vill.
V 11 måndag testar 8B,C och D och Onsdag 8A av lite Algebra på avancerad nivå för det vi jobbat med fram till nu. Vi bygger vidare på Mönster och formler.
Slöjd
Textilslöjd: Nu börjar trycken bli klara och sömnaden tar vid. Instruktionsfilmer finns på I-tunesU kursen “Källbrink-Slöjd-T-tröja”. Film nr 8 är en introduktion till hur och varför man syr trikåsöm. film nr 9-18 visar ett exempel på arbetsgång för en t-tröja. Det är bra om man hinner sy ett till två moment per lektion så att det inte blir stressigt på slutet. Tips! Titta på filmen hemma så att du står i startblocken när du kommer och kan börja lektionen med en rivstart!
Trä och metallslöjd : Fortsätter med Kallbockning av ljusstakar.
No
I NO har vi börjat med fysik och då närmare bestämt Ljud & Ljud. Eleverna har sett ett par filmer om ljud och ljus. Vi har pratat om hörseln och hur den påverkas av ålder och det sätt vi idag använder hörseln. Vi har pratat om risker för hörselnedsättning pga ljudvolymen i klassrummet. Nu fortsätter vi jobba runt detta.
So
Vi jobbar med geografi och ämnesområdet kartkunskap. I ITunes U-kursen ”Människan och miljön” finns uppgifter att jobba med under fliken ”Kartor och tabeller”. Här gäller det att titta på olika tematiska kartor och geografiska tabeller och kunna tolka dem. Vi jobbar också med namngeografi över länder i Asien och Oceanien. På tisdag den 13 mars kommer 8a och 8b ha ett karttest på ovan nämnda saker.
Teknik
Eleverna fortsätter med sina ritningar. Många har oxå räknat ut materialåtgång och därmed påbörjat bygget.
Idrott
Dan: Under vecka 10-13 kommer 8c och 8d jobba med tema grovmotorik och rörelse. De arbetar med en rörelseuppgift där de ska träna på olika redskap- och kroppskontrollövningar och sedan lämna in filmsnuttar på sina 5 bästa övningar. 8c och 8d kommer också jobba med dans och rörelse. Vi kommer i grupper skapa danser och rörelser till valfri musik.
Andreas: v.10 - 8a jobbar med tema grovmotorik och rörelse. De arbetar med en rörelseuppgift där de ska träna på olika redskap- och kroppskontrollövningar och sedan lämna in filmsnuttar på sina 5 bästa övningar. 4 övningar som de ska träna in och filma har jag valt. V.11 - 8a börjar en dans och rörelse till musik-period. Vi kommer skapa korta danser i med tema grovmotorik och rörelse. De arbetar i grupper med förbestämda steg och prova på 4-mannashottis.
Musik
Camilla: Ni fortsätter på den låt ni valt sedan ska vi också börja gå igenom basspel.
Bild
Jon: åk 8 arbetar vidare med Design av en ny leksak alternativt hjälpmedel/fordon.
Efter analys av problemområde/formstudier pågår nu modellbygge i 3D.
Hemkunskap
Susanne: Hälsocoachen. Vi arbetar med råvaran potatis.
Camilla: Ingen teori denna vecka utan om alla varor finns gör vi pizza.
Marina Hälsocoachen. Vi arbetar med råvaran potatis.
Spanska
Clara: Repetition av tidigare grammatik, samt hörförståelse och fortsatt introduktion av tempusformen framtid.
Malin: Denna vecka ska vi se till att grammatiken i våra artiklar är korrekt och öva på att läsa upp dem på spanska.
Nathalia: Grammatik, regelbundna och oregelbundna verb
Tyska:
Vi fortsätter att att läsa och lyssna till Flamme kapitel 6-10, jobbar med orden samt går igenom perfekt grupp 4. (Se Itunes U)
Franska: Kap 4a texten “Malades?”s. 68-69. Kroppsdelar. Verbet comprendre i presens och i p.c.